2016. január 28., csütörtök

Egészséges életmód és a Crohn betegség

Már napok óta intenzíven a táplálkozással foglalkozok. Megyek tanfolyamra is, amit a blog Facebook oldalán már olvashattatok is. Mindenképp a fő helyen szerepel a saját táplálkozási szokásaim megváltoztatása. Rengeteg mindent elolvastam már a témában, és folyamatosan gyűjtöm a további tanulnivalókat, hasznos információkat. Nem bízom a véletlenre, és nem táborozok le a legelső pontnál, hanem szépen végig megyek a biológia könyvön, a különböző tápanyagtáblázatokon, az egészséges életmódról szóló cikkeken, könyveken, tanulmányokon. Plusz ugye nekem itt a Crohn is, ami bár szenzációsan nyugodt időszakát éli, mégsem hagyhatom őnagyságát figyelmen kívül, hiszen ő az örökös élettársam aki jelenleg vakációzik, de mivel sosem jelenti be előre, hogy mikor tér vissza 1-1 kiruccanásáról így résen kell lennem, ha nem szeretnék kellemetlen meglepetést. Ehhez pedig hozzájárul az is, hogy bizony oda kell figyelnem arra, hogy mit eszek. Ezt apránként kellett kitapasztalnom, szépen minden lépcsőfokot meg kellett másznom. Ma már nagyjából körvonalazódtak azok az ételek, élelmiszerek, amelyeket sajnos nem bír a pocakom így fájdalmas búcsút vettünk egymástól. Ezekkel azóta sem kísérletezek nagyon, mert a fene se akar önszántából szenvedni. Kilőttem tehát az étkezésemből a babot, a borsót, a lencsét, a káposztát és a tejet. Na jó, ez sem ennyire sarkalatos azért, ugyanis a paradicsomos káposztát például gond nélkül megeszem, míg az én hőn szeretett töltött káposztámról le kellett mondanom. További puffasztó élelmiszerekkel csínján bánok, de kis mértékben (tehát nem minden nap eszem őket) elviseli a rendszerem. Sok bélbeteg összetenné a két kezét ha látná, hogy nekem csak ennyitől van bajom, mert tény és való szerencsés a helyzetem. Idejében elkapták a betegséget, így a gyógyszeres kezelésem is időben elindult, ami nagyon szépen kordában tartotta az állapotomat, és bizony jelenleg egy darab gyógyszert sem szedek. Ma 3 éve, hogy már hivatalosan is Crohn beteg vagyok.

Mivel a súlyom nem ideális, sőt a normális alatt van jóval így fejembe vettem, hogy nekem nem kifogás az, hogy Crohnos vagyok meg a felszívódási zavar. Ja, a vastabletta meg fel tud szívódni mi? Ne vicceljünk már. Tehát elkezdtem nagyon komolyan foglalkozni a hízókúrával. Nálam a roboráló diétát kell alkalmazni ami egy testsúlynövelő/feltápláló étrendet takar. Ahhoz viszont, hogy össze tudjam állítani magamnak a szükséges étrendet, ki kellett számolnom azt, hogy jelenleg hány kalóriát használ a szervezetem és hány kalóriára van szükségem a normális hízáshoz (esetemben 0,5 kg hetente). Amikor ezeket az értékeket már tudtam, akkor megnéztem, hogy mennyi szénhidrátot, fehérjét és zsírt kell bevinnem. Ezeket külön számoltam, tehát nem tudtam előre, hogy pontosan mennyi kalóriát fognak kiadni, az eredmény azonban magáért beszélt. Minimális eltérés volt a megadott kalóriaérték és a tápanyagokból kiszámolt érték között. Ezen tudás alapján már csak össze kell dobni az étrendet. Na de ez a dobálózás nem is olyan könnyű, mint amilyennek gondolná az ember. Még én sem vagyok kész, sőt bele se kezdtem abba, hogy összeállítsam a heti menümet, mivel rengeteg dolgot tudni akarok még előtte, valamint itt kerül a képbe az is, hogy van nekem a Crohn. Ugyanis a Crohn betegeknek szigorú diétát kell tartani akut időszakban, ám ajánlatos remisszió (tünetmentes időszak) idején is odafigyelni az étkezésre, ha szeretnénk minél tovább őrizni a jó állapotot. Erre vannak tanácsok, és kísérletezhet az ember, hogy mit bír és mit nem. Remisszió idején szélesebb skálán tudunk mozogni, ami jó, hiszen annál változatosabb étrendet lehet összeállítani. Most nem fogom felsorolni, hogy mi a javasolt és mi nem javasolt, az érintettek tudják, vagy utána tudnak nézni. Szerencsére mivel jelenleg remisszióban vagyok így változatos étrendem lehet, de azért vannak apróbb bökkenők. Crohn betegeknek nem ajánlott a durva rostok fogyasztása, ami kissé befolyásolja a terveimet. Magas rosttartalmú pl.: búzakorpa, zabkorpa, rozs, búzacsíra, szezámmag, Graham-liszt, barna kenyér, káposztafélék, hüvelyesek stb. Na most, ha meg az egészséges táplálkozást veszem figyelembe, akkor a teljes kiőrlésű termékeket javasolják, magokkal kiegészítve. Én is szívesebben fogyasztom ezeket, mert az ízük jobb és tervezem is, hogy házilag készítsek ilyen kenyeret, zsömlét. Viszont a Crohn miatt meg elvileg nem szabad. Melyik ujját harapja meg az ember? Azt amelyik a legkevésbé érzékeny a harapásra. A kevesebb néha több elvén kiindulva, módjával és változatosan fogyasztva talán megtarthatom az egyensúlyt. Mivel a puding próbája az evés, így ki fogom próbálni, hogy óvatosan bevezetve és nem szélsőséges mennyiségben fogyasztva milyen hatással lesz pocakra. Erről beszámolót is fogok írni. 

Nem is olyan egyszerű a hízókúra (Crohn betegség nélkül sem), ha az ember minőségi és tartós eredményt akar elérni. Megtehetném hogy naponta eszem a mekis kaját meg a tábla szalonnát de én nem teszem. Tudatosan, egészségesen szeretném felszedni a kilókat, és ha ez sikerül, akkor meg is szeretném tartani. Az étrend mellett pedig súlyzós edzést csinálok, amit engedélyezett az orvosom is (mert egy jó beteg mindent megbeszél a kezelőorvosával). Én nem akarok okoskodni, nem fogok senkinek csodamódokat írni a táplálkozásról és beteg emberek meg véletlenül se az én tanácsomat kérjék ki, hanem tessék elfáradni szakemberhez, ő biztosan tud majd segíteni. Ez az én testem, az én betegségem, az én szervezetem és az én tapasztalataim. Ezek az írások (mert több lesz) saját tapasztalatok alapján fognak íródni, és csupán azért, hogy ha érdekel a történetem hát tessék, itt lesz. Változások, újítások, tanult dolgok. De nem csodamód, nem követendő példa, és ezt minden alkalommal le is fogom írni. Én csak annyit mondhatok, hogy az egészség fontos, az egészség jó dolog. Ez viszont azt hiszem nálunk, akik tartós betegséggel élnek együtt fokozottan igaz. Akinek gond van az egészségével, az mindent megadna azért, hogy meggyógyuljon. Ugye, hogy így van? Figyelj oda magadra és a családodra, én csak ennyit tanácsolok. Az, hogy ezt miként teszed már a te kezedben van. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése